TLDM Lakukan Latihan Militer Di Laut China Selatan. Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia, Laksamana Datuk Mohd. Reza Mohd. Sani (empat dari kanan) Saat Berbincang Dengan Para Personel Yang Terlibat Eksesais Kerismas 2019.Sumber : Utusan Online

HobbyMiliter.com – TLDM Lakukan Latihan Militer Di Laut China Selatan. Tentera Laut Diraja Malaysia, yang merupakan kekuatan militer matra laut Malaysia, dikabarkan kembali mengadakan latihan militer skala besar di wilayah Laut China Selatan setelah 14 tahun lamanya tidak mengadakan latihan militer skala besar di kawasan tersebut. Latihan militer yang diberi nama Eksesais Kerismas kembali diadakan oleh Angkatan Laut Malaysia setelah 14 tahun lamanya dihentikan.

Dalam rangkaian latihan militer skala besar Eksesais Kerismas 2019 yang dilaksanakan oleh TLDM tersebut, akan dilaksanakan beberapa kegiatan diantaranya manuver gerak taktis unsur – unsur kapal perang, kapal selam serta pesawat udara dan helikopter milik Tentera Laut Diraja Malaysia. Selain kegiatan manuver gerak taktis tersebut, rencananya akan dilaksanakan pula uji coba beberapa sistem senjata yang dimiliki oleh TLDM diantaranya peluru kendali (rudal) Exocet MM-40 Block II dan rudal Sea Skua.

Baca juga :   Mengintip Kecanggihan Rudal S-500 Prometey Rusia Terbaru

Latihan militer skala besar Eksesais Kerismas 2019 diikuti oleh 11 aset Tentera Laut Diraja Malaysia dan melibatkan tidak kurang dari 3.000 personel. Latihan ini dimulai pada hari Rabu, 3 Juli 2019 dan akan dilaksanakan selama 11 hari kedepan. Rencananya, selepas Eksesais Kerismas 2019, akan dilanjutkan dengan kegiatan latihan Eksesais Taming Sari 2019. Eksesais Taming Sari 2019 sendiri akan dimulai pada pertengahan bulan Juli tahun ini.

Pihak Tentera Laut Diraja Malaysia sendiri menyebut bahwa tujuan dilaksanakannya kegiatan latihan militer skala besar Eksesais Kerismas 2019 adalah untuk meningkatkan dan menilai tingkat kesiapsiagaan unsur Armada TLDM pada tahap operasi serta tahap taktis. Tanpa menyinggung kondisi geopolitik disekitar wilayah Laut China Selatan, pihak Tentera Laut Diraja Malaysia juga menyatakan bahwa rangkaian kegiatan uji tembak sistem senjata berupa rudal Exocet dan Sea Skua lebih dimaksudkan untuk menilai tingkat kesiapan operasional platform peluncur rudal yang dimiliki oleh tentera Laut Diraja Malaysia.

Baca juga :   Dua Unit Sukhoi SU35 Akan Tampil Di HUT TNI Oktober Tahun Ini

Sekedar catatan kaki, TLDM sendiri telah cukup lama tidak melakukan uji tembak sistem senjata rudal Exocet dan Sea Skua. Selama lima tahun tidak ada kegiatan uji penembakan rudal, maka saat ini adalah kesempatan bagi TLDM untuk kembali “unjuk gigi” dalam hal kesiapan operasional platform rudal yang dimiliki oleh TLDM. Mengutip rilis media Metro Malaysia, Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia, Laksamana Datuk Mohd Reza Mohd Sany berujar, “Acara kemuncak siri eksesais kali ini adalah penembakan peluru berpandu Exocet MM40 Block 2 dan Sea Skua. Selepas lima tahun tanpa sebarang tembakan peluru berpandu, eksesais kali ini secara tidak langsung memberi peluang kita menguji kesiagaan missile platform,”.

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here